Sakkoktatásról

Rutinos edzők Vs. Rutinosnak gondolt edzők

Rutinos edzők Vs. Rutinosnak gondolt edzők

Múlt szombati blog posztomban a szülők egyik legnagyobb kérdésének megválaszolásában próbáltam segítséget nyújtani, mégpedig milyen edzőt válasszak gyerekemnek? Ma egy picit az edzőket veszem górcső alá. Természetesen nagy tisztelet mindegyiknek és előre is elnézést, ha pár gondolatom „szúrósabb” lesz feléjük. Célom semmiképpen sem a támadás, inkább egy kis gondolatébresztés!

A helyzet adott, a szülő a gyermekét sakkozni szeretné vinni. Keresi a megfelelő edzőt, és abban a szerencsés helyzetben van, hogy a régiójában többet is talál, aki foglalkozik sakktanítással, sakkoktatással. Az egyik már 20 éve oktat, a másik pár éve kezdte el. Melyiket válasszuk?
 
Minden szülő a legjobbat akarja gyerekének, ebben biztos vagyok. Jelen esetben, aki már 20 éve oktat, ELVILEG többet tud a gyerekekről, oktatásról, de… nézzünk csak egy jó és egy rossz példát:
 
Pozitív – Az oktató, aki már 20 éve oktat….
… felépített koncepcióval, oktatási anyaggal rendelkezik. Halad a korral, képzi magát folyamatosan mind a pedagógia, mind pedig az oktatás terén. Legjobb esetben még vannak sakkos ambíciói, így teljesen képbe van az aktuális eseményekkel is. A gyerekek imádják, röpül az idő az óráin. Kinevelt már több korosztályos bajnokot, sok címviselő az ő keze alól indult el.
 
Negatív – Az oktató, aki már 20 éve oktat….
…úgy gondolja, hogy őneki már senki nem tud újat mutatni. Tudja, hogy mit csinál, hisz ezt csinálja már régóta. (Igaz, pontosan ugyanúgy csinálja, rutinszerűen.) Nem fejlődik, nem követi a gyerekek és a sakk új trendjeit. Ami tény, 20 éve oktat már és nagyon sok gyermek jött ki a keze alól – de komoly eredményt senki nem ért el. Egyszerűen megszerették a sakkot és idővel átvette ennek a helyet a munka, a család…
 
Nézzünk a másikra is jó és rossz példát:
 
Pozitív – Az oktató, aki csak pár éve oktat…

… mindent megtesz azért, hogy a gyerekek fejlődése megfelelő legyen. Képzi magát pedagógia és sakkozás terén is. Követi az új dolgokat, folyamatosan konzultál és tanácsot kér rutinosabb edzőktől. A gyerekek imádják, mert fiatalos lendülete van és az órái tartalmasak.

Negatív – Az oktató, aki csak pár éve oktat…

… még rutintalan, ha gondja van, nem tudja, hogy kihez forduljon. „Sebaj, majd megoldom” – gondolja, így a tanítványain teszteli a (szerény) tudását. A sakk csak mellékvágány neki, szeret ugyan sakkozni, de ezt is csak héba-hóba teszi.

 A rossz hír az, hogy sajnos mindegyikre van példa. A jó hír viszont pedig az, hogy megfelelő utánajárással, utánakérdezéssel ez kideríthető.

Amit még ehhez a témához hozzá szeretnék tenni mindössze annyi, hogy edző terén is sokat fog számítani az első benyomás. Nagyon sok szülő kér tőlem (helyesen!) személyes találkozót, mielőtt a gyermekükkel kezdek foglalkozni. Meglát, megismer, kérdez.

Sakk szakkör esetében pedig én mindig azt mondom, hogy a szakköreimen a szülők előtt nyitva áll az ajtóm, bátran jöjjenek és nézzék meg, hogyan is zajlik egy óra! Ismerjenek meg, hogy nyugodt szívvel tudják rám bízni gyermeküket!

A témával kapcsolatosan szívesen veszem a kérdéseket, észrevételeket a galpeter@sakktanitas.hu e-mail címen! (A kapcsolat fül alatt közvetlenül tudnak nekem írni.)

Jövő szombaton az ÉLŐ oktatás Vs. Online oktatás témát járom körül.

Kellemes hétvégét!

2021. november 6. szombat

 
Hogy tetszett a poszt?
5/5

Még szintén kedvelheted