Egyéb kategória Sztori, történet

A siker nyomában Nagy Norbival (harmadik rész)

A siker nyomában Nagy Norbival (harmadik rész)

Az első részben leírtam, hogyan ismerkedtem meg Norbival és szüleivel, milyen versenyekre mentünk és milyen, mennyi edzésmunkát végeztünk kezdetben, majd hogy emelkedett ez.

Ha még nem olvastad, de szeretnéd, itt megteheted: https://sakktanitas.hu/2023/07/02/elementor-787/

A második részben a Magyar Korcsoportos Bajnokság Döntőjének élményeiről, partijairól írtam. Hogy győzött le mindenkit Norbi a korcsoportjában és hogyan vert 3 pontot a második helyezettre.

Ezt itt olvashatod:

https://sakktanitas.hu/2023/07/09/elementor-825/

A harmadik részben pedig a sikerről fogok írni. Milyen összefüggései vannak a sikernek és az elvégzett munkának. Milyen Norbi hozzáállása, miben segítenek nekem a szülők, illetve úgy komplexen mit gondolok én erről. Lesz szó Minecraftról, mobiltelefonról, Tik-Tokról… Minden olyanról is, ami a gyermeket a SIKERTŐL TÁVOLABB TARTJA. Biztos vagyok benne, hogy nem minden szülőnél leszek ezzel népszerű (az igazság kimondása sokszor fáj, én se szoktam szeretni a szobamérlegemet.. :), azonban jó tisztán látni, hogyha valaki BAJNOK szeretne lenni, akkor milyen út vezet hozzá – és milyen út távolít ettől!

Fontos megjegyeznem, hogy attól, hogy valaki ezer más dologgal is foglalkozik, mint a sakk, az én szememben nem lesz rosszabb, vagy kevésbé szerethető gyerek! Minden tanítványomat szeretem és értékelem – ha nem így lenne, nem dolgoznék vele együtt!

 

Nagy Norbi U8-as Magyar Bajnok 2023-ban
A siker és a kudarc nem a vakszerencse eredménye. 

Mindennek megvan az OKA! Ha beletesszük a munkát, akkor lesz eredmény, ha pedig nem tesszük bele a munkát, akkor nem lesz eredmény… Ilyen egyszerű ez! Egyszerű? Talán mégsem!
Sakkozók esetén a beletett munka az az, hogy minél többet foglalkozik valaki a sakk-kal, minél többet játszik, edz, annál jobb eredmény érhető el.

Ahogy az első sakkpedagógusom, Rittmann Laci bácsi mondta: „megfertőzni a fiatalokat a sakk-kal!Mert ha már a gyermek szeret játszani, örömét leli benne, akkor abból csakis jó dolog sülhet ki – még akkor is, ha nem lesz versenysakkozó, vagy bajnok! 
Norbinál a játék megszerettetésében nem én jártam közre, minden bizonnyal az iskolai sakk szakkör és oktatója, Klári néni adta ezt meg neki. Amikor mi elkezdtünk együtt dolgozni, én már „úgy kaptam”, hogy rengeteget sakkozik, imádja a játékot!

Mit értek azalatt, hogy imádja a játékot? Azt, hogy a szabad idejének a legnagyobb részében, szerintem saccra minimum a 90%-ban sakkozni akar! Iskolaidőszakban reggelente gyakran 5.15-kor felkel (magától, nem ébresztésre!) és 7-ig sakkozik (ez online játékot takar). Suliból hazaérkezése után pedig megkérdezi a szüleit, hogy ha minden sulis dologgal kész van, akkor sakkozhat-e ismét! Magától, senki nem mondja neki, hogy Norbikám, sakkozz már egy kicsit! 🙂
Rátalált a sakkra, a sakk pedig rátalált Norbira. Igaz szerelem ez – és nagyon remélem soha el nem múló szerelem lesz!
Hogy mennyire szereti a játékot, arra már az előző részben írtam egy példát, mikor a korcsoportos döntő eredményhirdetése közben is sakkozni akart velem. Hozzáteszek még két példát:

 

A korcsoportos döntő pénteki partija után a bükfürdői strandot választottunk. Nagyjából egy órát labdáztunk a vízben, majd kijöttünk, Norbinak mi volt az első kérdése, miután megtörülközött?
„Péter bácsi, sakkozunk?”

 

A korcsoportos döntő utolsó partija után kijött, mondta, hogy nyert. Gratuláltam neki, néztem a játszmalapot, kérdeztem, hogy milyen volt, mi történt… Majd mikor mindent megbeszéltünk, mit kérdezett?
„Akkor most már sakkozhatunk?”
Mondom Norbi, komolyan, most játszottad le a partid, nyertél, nem akarsz picit pihenni, vagy mást csinálni? Erre a következőt kérdezte:
Mi jobbat tudnánk csinálni, mint a sakk?”

Norbi (jelenleg) nem ismeri a Minecraftot, Fortenitot és egyéb videójátékokat sem. Viszont megnyugtat a tény, hogy nem is érdekli, nem is vágyik rájuk… Az online térben is csak sakkozik. Hiszem, hogy az egyik legrosszabb dolog, ha a kisgyerekek videojátékon és/vagy közösségi médián nőnek fel! Nem, kedves és tisztelt szülők, nem szabad a gyereket „képernyővel” lekötni! Az én mostani legjobb tudásom szerint 8 éves korig mindenképp kerülni kellene a tablet, mobil, videojáték dolgokat és mesefilmet is inkább olvasni, mint nézettettni kellene velük! Tudom, rohanó világot élünk, a szülők elfoglaltak, bla-bla-bla. Kifogások! Engem nem kell meggyőzni, hogy „mással épp nem tudtam lekötni a gyereket”, vagy „meg kellett vegyem neki a telcsit, mert a suliban kiközösítik, ha nincs neki, különben is, mindenki a Tik-Tokot bújja már”… Én mindent megértek!  Csak ezek után tessék a szülőknek is megérteni (vagy inkább elfogadni!), hogy a gyerek nem tud koncentráltan figyelni, nem tud másra gondolni, mint a videojátékra.. Ha unatkozik, akkor a telefont bújja… És például sakkban nem lesz bajnok. (Vagy inkább úgy mondom, hogy nagyon ritkán lehet bajnok. Mert nem lesz meg a beletett munka.) 
Nem akarok ebbe sokkal jobban belemenni, csak annyit mondanék, hogy erre is igaz az ok-okozat törvénye. Nálam sokkal nagyobb tudású szakemberek, pszichológusok, pedagógusok már rengeteg cikket, könyvet írtak ezekről. (Ha valakit érdekelne, szívesen ajánlok belőlük.)

 

Itt is azért megemlítem még egyszer, hogy van olyan tanítványom, aki „fekete öves” a Minecraft világában, tökéletesen tud gyilkolni a Fortenite esetében, a Tik-Tok és Instagram sztárja, telefonnal kel és fekszik… És imádom őket! Belevaló gyerek mind! De ezekből a gyerekekből sakk terén csak elvétve lesznek bajnokok… Itt nem tehetek mást, mint a lehetőségekből kihozni a legtöbbet! Szeresse a sakkot (is), próbálom „felvenni a versenyt” a többi játékkal, vagy a többi IDŐRABLÓ tevékenységgel.

Tartsuk távol a (kis)gyerekeket az közösségi médiáktól

Norbi fejlődése kapcsán az egyik legfontosabb volt, hogy a taktikai érzékét, látásmódját fejlesszem. Ez pedig nem mehet másképp, mint taktikai feladatok megoldásával. Legfőképp a Learningchess.net oldal taktikai fejtőrök részét használtuk. Edzésről-edzésre minimum 50 fejtörő megoldását adtam fel, az 1-2 lépéses mattokkal együtt ez sokszor 100 is lehetett. Tasi bácsi (Taskovits István edző, FM) hitvallása szerint ha valaki jó sakkozó akar lenni, akkor NAPI 100-akat kellene megoldania! Norbival eddig azért nem értünk el. Jelenleg a taktikai érzéke magasan a korosztályos társai felett áll, ezt bátran és biztosan kijelenthetem! Dolgozunk rajta, hogy ez a jövőben is így maradjon!

Már meg is érkeztünk a szülő kérdéshez, ugyanis a gyerekek vagy nem akarják megoldani a „házit” (egyáltalán), vagy pedig kevesebbnél abbahagyják – és jó esetben sakkot játszanának inkább, rossz esetben mást mennek játszani… Ezek áthidalására, megsegítésére kell a szülő!

A sakktanulás olyan, mint egy háromlábú szék. Az egyik lába a gyerek, a másik lába az edző, a harmadik lába pedig a szülő. Mindegyik kell a „rendszerben”, azonban egy fontos tény van: ha a gyerek nem akarja, nem végzi jól a munkát, akkor lehet bármilyen erős a másik két láb, a szék el fog dőlni…

A szülőnek a feladata, hogy amit az oktató, edző felad otthoni munkára, azt a gyerek végezze is el. Nem szükségszerűen kell tudjon hozzá (jól) sakkozni, viszont sokszor jó, ha együtt ülnek le a feladatokat elvégezni, megoldani. (Ilyenkor még véletlenül se fogja a gyerek összecsapni, vagy felületesen megoldani.)

A szülőnek és az edzőnek folyamatosan kell egyeztetni, hogy a gyermek hol tart, milyen versenyeket terveznek a jövőben, vagy adott esetben milyen problémák vannak. Ezekkel kapcsolatosan nagyon ajánlom Kalamár Hajnalka, Kabarcz Zoltán – Nyerő hármas és ugyanezen szerzők Bajnok Kalauz című könyveit. A szerzőpáros több évtizede dolgozik olyan fiatalokkal, felnőttek, akik sikerre törekszenek. A könyveket ezen a Facebook oldalon keresztül lehet elérni: https://www.facebook.com/neveljbajnokot

Kiváló könyv a "bajnokneveléshez"

Norbi szülei nekem mindenben segítenek. Bátran keressük egymást, megvan a bizalom, hálásan köszönöm nekik itt is!

Már csak két dolog maradt hátra, amiről írnék: az egyik a  gyermekkel való kiváló kapcsolat kialakítása. Fontos, hogy a gyermek tiszteljen – viszont a tiszteletet nem megkapni kell, hanem kiérdemelni! Fontos a hitelesség is, tehát vizet igyunk és vizet és prédikáljunk! 🙂

Szerény címet gondoltam ennek a képnek: nyerő páros! 🙂
Az utolsó dolog a sikerben a jó, TÁMOGATÓ egyesület, CSAPAT kiválasztása. A gyerekeknek a legjobb, ha jó közösségben fejlődnek és az is nagyon fontos, hogy az egyesület vezetője mennyire lelkesedik a sakk iránt.
Nálunk ezzel kapcsolatosan csak ennyit mondok: Decs 1990 SE és dr. Papp Csaba – úgy érzem már mindent el is mondtam, hogy mennyire jó helyen van Norbi! 🙂
A decsi Fekete Ló Sakk Klub rengeteg tehetséget nevelt már ki a hazai sakkozásban

Nincs más hátra, mint megköszönjem, ha ideáig eljutottál az olvasásban. Remélem a három rész kapcsán tudtam értéket, vagy építő gondolatok adni Neked is!

Amennyiben nem értesz velem egyet, vagy úgy érzed, hogy rosszul tudok valamit, köszönettel fogadom, hogyha a galpeter@sakktanitas.hu e-mail címemre ezt megírnád. Minden építő kritikát, gondolatot szívesen fogadok!

Őszintén kívánom, hogy még sok Nagy Norbi szülessen a hazai sakkozásban!

Gál Péter

Sakkoktató

(2023.07.16.)

Még szintén kedvelheted